Tuesday 18 August 2015

Serkap yang jarang





Raya baru2 ni ade drama air mata kat rumah mak ayah aku. Kesah nye gini.. Aku ade 4 beradik.. Semua perempuan.. Kak long cikgu sekolah rendah yang garang, kak ngah pensyarah kolej yg strict, aku biz online yang ling lung & adik bongsu yang manja baru je dapat keje junior engineer.. So korang pon boleh tau yg kerja aku lah yang paling tak tetap skali walaupun aku degree holder..

Ok..Raya keberape aku tak ingat tapi time tu semua 4 beradik dapat berkumpul sekali.. Mule2 tu seronok sebab mak ayah aku baru balik umrah so semuenye excited nak dengar cerite diorang kat Mekah di samping menunggu ole2 dari sane..hahaha.. Tapi seronok tu kejap je sebab lepas makan malam tu tibe2 kak long kate ade perkara nak bincang.. Dia kate die & kak ngah dah pendam lama so malam tu memang sesuai untuk diluahkan.. Dia & kak ngah je? aku & adik tak termasuk skali? kenape? Awal2 lagi die mintak jangan ade sesape menyampuk.. Die mintak semue orang dengar dulu ape die nak cakap.. Semua orang ade mase tu..laki aku, mak ayah aku, laki2 diorg & anak2 kitorang semua ade..adik bongsu belum kawen..

So camni la lebih kurang ayat2 perbincangan malam tu...

KAK LONG : Kak long malas nk mukadimah panjang2.. Straight to the point jelah.. Baru2 ni lepas je mak balik umrah, mak ade call kak long.. Mak tanya macamana nak deposit duit kat mesin ATM. Kak long tanye nak deposit kat sape? Mak tak nak bgtau.. Bile kak long paksa baru mak bagitau yang die nak bank in ke kak de.. (kak de tu aku la..aku tekejut beruk tapi tak berani nak bersuara sebab pelik kenape mak nak deposit duit kat aku tapi die dah pesan jgn menyampuk kan..) Kak long tanye nak deposit berapa? mak kate 2000.. kak long tanye kak de nak buat ape 2000?? pastu mak tak jawab & ubah topik lain.. duit tu kak de nak pinjam dari mak kan.. Kak de..ni kak long nk bgtau sikit, sudah2la meniaga online tu.. pendapatan tak seberapa.. hari tu dah pinjam duit ayah bape ribu mase nak mula meniaga kan..ni nak pinjam duit mak pulak.. pikir sikit kak de..sampai tua ke nak meniaga online ni.. pencen takde, kwsp takde, simpanan takde, asik minjam je..sudah2 la tu..mak ayah dah tua.. sampai bila diorang nak menanggung korang anak beranak? Jangankan nak nolong orang tua, menyusahkan lagi ade..

KAK NGAH : Niaga tak salah  kalau kene caranya.. Ko dah bertaun2 meniaga dari rumah je.. sampai bile? sewa la kedai ke ape ke..baru la berkembang.. kalo niaga kat rumah je takkan ke mane2..susah nak berjaye.. aku kesian mak ayah keje kebun kumpul duit susah2, last2 bagi ko pinjam.. ko ade degree, cari la kerja tetap.. Niaga online ni budak sekolah pun boleh buat.. Budak tak abis sekolah pun boleh.. ptptn dulu pinjam entah bile ko nak bayar tu.. cube pikir mase depan tu sikit..pikir jugak kesusahan mak ayah tu..ok..tu je aku nak ckp..

KAK LONG : Kak de nak ckp ape2??

Mase tu aku rase nak bela diri tapi memang rase ade pasir kat tekak..tersekat suara takleh keluar...dada macam sebak..pastu rase mcm ade org kupas bawang & percik2 kan air bawang nye tu kat tepi mata aku...hahah...boleh bayang takk?? Aku sebenarnye paling kesian kat laki aku.. Die tunduk je.. Diorg dari awal2 aku kawen lagi memang suke underestimate laki aku sebab die ni xde degree..

MAK : Takpelah..kak de takyah cakap..biar mak yang cakap.. mak pun dah lama pendam.. duit 2000 yang mak nak deposit tu sebenarnye duit kak de.. sebelum mak pegi umrah tu kakde ade bg mak duit belanja 2500.. mak tak pernah mintak tp kakde ikhlas bagi.. die kata boleh buat tambah2 duit belanje mak ayah kat sane.. dengan duit kakde tu lah mak belikan serba sikit jubah, kopiah, tasbih, kurma2 untuk korang semua ni anak beranak. Mak cume gune 500 duit yang kakde bagi.. 2000 lagi tu mak nak pulangkan semula. Mak memang nk pulangkan senyap2 terus masukkan dalam bank die sebab kalau mak pulang kat tangan nanti mak bimbang die tak nak terima duit tu.. Mak tak bgtau korang yang kakde bg duit sebab mak bimbang korang risau2 pulak pikir2 yang kakde bagi duit tapi korang tak bagi.. Sebab tu mak diamkan aje.. Tak sangka long dgn ngah pikir sampai ke situ.. Duit yang kakde pinjam untuk mula meniaga dulu pun dah habis die bayar.. Meniaga ni memang takde kwsp takde pencen tapi kalau  pandai menyimpan, insyaAllah terjamin jugak masa depan.. Mak ayah pun tak pernah ade kwsp,pencen tapi alhamdulillah dapat juga ke Mekah.. Yang penting kita iklaskan hati & buat sungguh2 kerja kita.. Niat kerana Allah.. Bile kerja sendiri ni kite ade banyak masa.. Bukan mak nak puji tapi kakde memang selalu dapat balik kampung jenguk mak ayah.. Mak mintak maaf kalau mak menyinggung long dengan ngah.. Mak faham korang suami isteri sibuk kerja..Takpe.. Ade mase terluang boleh balik kampung.. Kalau takde masa, takpe..



Kak long & kak ngah pun nangis2 jugak.. Menyesal la tu gamaknya..hahah.. takpela..aku tak kesah pon tapi aku rase nak marah jugak la pasal diorg main serkap jarang je.. Apa2 pun, Allah sentiasa ada..kebenaran akan terbuka.. Kepada kawan2 peniaga online yang betul2 minat berniaga, bertabahlah..rezeki Allah sentiasa terbuka luas untuk kite.. Biarlah orang nak pandang rendah pada kite.. Kite susah2, bukan diorang yang bagi beras.. So abaikan je.. Yang penting kite minat & jujur dgn kerja kite .. :)





Admin : Kepada pembeli & penjual online yang nak kongsi cerita, emelkan cerita korang kepada pihak kami kisahpeniagaonline @gmail.com






0 comments:

Post a Comment