Wednesday 26 August 2015

Tips dari aku.. PART 1

Assalam..tq admin sebab siarkan tips2 ni.. aku sediakan beberapa tips untuk panduan pembeli & peniaga online.. Semua dari pemerhatian aku selama 3 tahun jadi pembeli & peniaga online.. Mungkin pengalaman belum cukup tapi boleh la jugak jadi panduan korang... PART 1 je ni... PART 2 & SETERUSNYE ade lagi.. Banyak lagi aku nak amuk ni..kahkah

Tips untuk peniaga online :
  • Reply soalan customer dengan cepat.. Kalau tak dapat reply cepat, pls mention kat status wsp or kat IG ke apa2 ke yg korang akan reply within 24 hrs ke within 1 week ke 1 year ke.. takdela customer tu tertunggu2 mcm tunggul
  • Kalau tak boleh reply cepat tu at least berbahasa la sikit.. Just say sorry sebab tak dapat reply cepat.. Sejuk sikit hati customer
  • Seeloknye ko letak terus harga kat gambar tu kalau ko jenis lambat reply
  • Lagi satu pulak, ade 1 spesies seller ni, bila kite tanya2 cepat je jawab..kite jadi nak beli, cepat je die bagi acc no.. Tapi lepas kite bank in, haremmmm nak say TQ pun tak.. Spesies paling aku pelik.. KO dah kenape?? Tak boleh ke nak cakap TQ, duit dah terima, akan pos bla bla bla.. Kan best customer tu berurusan dengan ko.. Ni tak, lepas buyer bank in, ko hilang tetibe.. Pls pls pls jangan buat customer panik!
  • Jangan berkire sangat dengan customer.. Customer tu beli 10 barang ko yang benilai RM101.. Customer mintak diskaun RM1 pon ko sekolahkan die.. Jangan gitu wei.. Anggap jela sedekah.. RM1 je pon.. Hishhhh... 
  • Kalau barang ko pre order, terus terang je la dengan customer.. Jangan pulak kate ready stock.. Menipu namenye tu.. Takkan ko fikir nak untung je.. Customer tu serve la elok2.. Jangan nipu.. Kalau ko nipu, sekali tu jela customer tu membeli dengan ko!
  • Kalau ko jenis pelupa, catit la order customer tu.. Tak kisah la kat fon ke kat buku ke.. Elakkan terlupa atau tersilap pos.. Baki pon kene pulangkan.. Tulah kepentingan mencatit tu.. Jangan ko buat senyap je duit baki tu walaupun RM1.. Tu hak customer.. Tak berkat ko meniaga nanti aku tak tau! 
  • Bertanggungjawab la dengan barang yang ko pos.. Maksudnye, bungkus la elok2.. Takdela barang tu cicir2,, Bile customer komplen barang kurang ke ape, jangan lah ko dok asik kate staf poslaju yang curi.. Lagi satu, yang pos apa2 barang yg jenis berkaca or mudah patah tu, cube bungkus dengan bubble wrap.. Jangan kedekut.. Bubble wrap tu tak mahal mane pun.. Lagi satu, kuih semperit yang gebus mulus tu takyah la pos2.. takut bile dapat kang customer ingat ko pos debu je nanti.. Beragak la sikit..
  • Untuk seller yang jual produk2 kecantikan or produk kesihatan, layanan selepas pembelian tu paling penting.. Bile customer tanye tu jawab la.. Ko jangan nak buat bodoh je.. Kalau bukan dengan korang, dengan sape lagi diorg nak refer?? Duit dah amik, bile diorang tanye2 or komplen2 lepas tu, ko diam je.. Tak patut la kan..
  • Yang ni pun penting kecuali ko jual produk ko sendiri... Kalau ko jual produk orang, sila la jaga harga market.. Kalau ko tetibe jual murah dari agen yang lain, ko dah membunuh market & ko dah bersaing cara tak sihat.. Dari ko down kan harga, ape kate ko up kan servis..kannn? 

Tips untuk pembeli online :
  • Kalau seller lambat reply tu bawak2 la bersabar.. Jangan mudah sangat nk carut.. Kot2 seller tu tengah drive ke tengah kat jamban ke.. Bagi masa sikit.. ok?
  • Seeloknye, bile ko nak menanye tu, bagi salam & terus tanye soalan.. Jangan buang masa.. Toksah la ko bagi salam je & tunggu seller jawab salam dulu baru ko nak bagi soalan.. Buatnye ko dapat seller yang reply within 48 hrs camne? Harini ko bagi salam, lusa baru die jawab salam.. Time die jawab salam tu internet ko habis kuota pulak.. Kihkih
  • Bila seller dah letak harga siap2 kat gambar, jangan la pulak ko komen yang jenis cenggini : 'eiii...mahalnyeeee' takpun 'kedai xxx sane tu jual murah je' takpun ko siap beriklan barang ko..barang yang sama tapi murah lagi berganda2.. Respect la sikit weiiii.. Seller tu tak letak harga, ko kate die POYO.. dah letak harga, ko pulak kasik komen POYO.. cenggane tu?? 
  • Tawar menawar tak salah tapi kalau seller dah tak dapat bagi diskaun tu ko move on je lah.. Toksah paksa die.. Entah2 die untung sehengget je.. Ko pulak mintak diskaun 2 hengget.. Tak patut kan.. Seeloknye ko say TQ nicely & teruskan la lagi survey2 harga yang tak berkesudahan tu .. Jangan kutuk2 seller tu.. U never know their situation.. Sape yang join apa2 dropship tau la untung nye seciput ke sesiput..Huhu.. Pada pendapat aku, kalau beza2 harga takat2 RM5 gitu takpelah.. yang penting ko perati kan servis seller tu macamane.. Kalau mahal RM5 tapi servis tip top apedehal?? ye dak?
  • Jadilah customer yang bijak.. Mende2 yang too good to be true ni toksah la mudah terpukau sangat.. IPhone 6 ori RM600.. Agak2 la bro.. Mane nak dapat.. Order2 kang yang sampai 5 set lesung batu.. Sape nak menjawab tu? Nak baling kepale seller tu? Memang tak dapek
  • Bertanggungjawab jugak pada order yang korang buat & jangan mudah sangat berjanji.. Katenye petang karang nak bank in.. tapi petang lusa pon tak nampak bayang lagi..bile kite remind kat wsp / fb, die seen  tp tak reply...waddehek... :D

Okeh..tu je untuk TIPS PART 1... Nanti aku sambung lagi.. Whatever pun, kite semua memang tak sempurna & takkan lari dari kesilapan..Kekadang kesilapan yang tak disengajakan.. So yang penting kite jujur, toleransi, rendah diri & mudah mohon maaf. InsyaAllah semua masalah boleh settle :) 




Admin : Kepada peniaga atau pembeli online yang nak berkongsi cerita, emelkan cerita anda kepada pihak kami.. kisahpeniagaonline@gmail.com



0 comments:

Post a Comment