Tuesday 18 August 2015

Sikap Staf Poslaju Yang Jarang Dijumpai

Salam Admin & semua yang sudi baca..

Saya nak cerita pengalaman saya dengan  sorang staf poslaju bahagian pick up ni.. Dalam tahun 2013 kalau tak silap.. mase tu saya belum ade akaun dengan poslaju lagi.. so prosedur mase tu memang leceh sikit la.. ni step2 nye.. mule2 saya kene call bhgn pick up, bile datang pick up tu, staf tu kene timbang semua barang2 saya, kira total dan saya bayar on the spot dengan duit yg cukup2..maksudnye tak boleh bg duit besar sebab diorang takde duit kecik.. Untuk 1 parcel ke semenanjung yg berat kurang 500gram = RM5.95.. tapi staf2 ni biasenye genapkan ke RM6 terus.. So biasenye setiap kali sebelum diorang datang pick up, saya dah kira siap2 total sebab nak sediakan duit kecik cukup2..

Ade sekali ni, staf lain datang..staf yang biase2 datang  tu cuti agaknya.. Dia ni dah agak tua la jugak berbanding staf yang biasa datang tu.. Kira tahap saya boleh panggil pakcik.. Cara dia lain sikit.. Staf yang biase datang tu biasenye hon2 je & saya akan pergi kat van die.. Tapi pakcik ni die ketuk pintu rumah, bagi salam, amik plastik2 parcel dari saya & suruh saya tunggu kat rumah je.. panas katanye..Wow! Terbaik pakcik ni.. Saya serba salah..saya mengekor jugak die dari belakang & die kate takpe, biar die setelkan dulu..sian anak tu panas nanti (sebab die nampak anak kecik saya dah mula jugak pakai selipar sebab nak ikut).. Saya pun terus tunggu kat pintu rumah je sebab memang panas terik sangat2 mase tu.. Lagipun anak saya tu memang tak reti duduk diam, kadang2 terkinja2 depan van tu, ade kereta motor lalu lalang kat jalan tu so memang agak bahaya.. Tapi kali ni saya rasa macam..wahh..terima kasih pakcik...hahahah...Ok sambung2... Lepas die dah siap kira semua, saya pun bayar.. Memang tepat macam duit yang saya sediakan..




Esoknye pulak, pakcik poslaju ni datang lagi.. Pelik sebab saya takde buat call untuk pick up pun hari tu.. Rupenye die datang nak bagi resit & pulangkan baki sebanyak 25 sen... Ya Allah..terkejut saya.. Jujur nye pakcik ni..semata2 datang rumah saya sebab nak pulangkan baki 25 sen tu.. Sebelum2 ni saya tak pernah dapat apa2 resit & duit baki walaupun kadang2 saya memang bagi duit lebih sebab takde syiling.. Saya pun kata, laa encik ni, susah2 je datang..takpe saya memang tak kisah & dah halalkan.. Pakcik tu senyum je & kata takpe...

Hehe..tu jela yang saya nak cerita.. Betapa jujurnye pakcik tu..walaupun 25sen tapi die tetap tak ambil duit org.. Semoga Allah sentiase memberkati pakcik .. Aminnn


Admin : Kepada peniaga atau pembeli online yang nak berkongsi cerita, emelkan cerita anda kepada pihak kami.. kisahpeniagaonline@gmail.com

0 comments:

Post a Comment